Snappet
De Prins Clausschool werkt al sinds het schooljaar 2018/2019 met Snappet. Destijds zijn wij gestart in groep 4, waarij alle leerlingen een eigen device (Chromebook) kreeg. Inmiddels is dit volledig tuigerolt tot en met groep 8. Alle leerlingen van groep 4 t/m 8 werken dagelijks via hun Chromebook met Snappet.
Als vervanger voor het boek en de schriftelijke verwerking, zetten wij Snappet in binnen ons rekenonderwijs. Snappet kan ook ingezet worden binnen andere vakgebieden, maar dan zal het (op dit moment) puur ter ondersteuning zijn.
Wat is Snappet
Snappet is een digitale platform dat de mogelijkheid biedt om verschillende methoden digitaal te verwerken.
Waarom werken wij met Snappet
Dit zijn de belangrijkste redenen, waarom wij voor Snappet hebben gekozen.
Directe feedback naar de leerlingen en leerkracht.
De leerling krijgt direct na iedere opdracht te zien of het goed of fout is. Deze directe feedback zorgt ervoor dat de leerling bewust na gaat denken over fouten en hiernaar gaat handelen. Zo kan het de vraag verbeteren of direct hulp vragen.
De leerkracht heeft ook de mogelijkheid om 'live' te zien hoe de leerlingen werken en waar ze mee bezig zijn. Dit zorgt ervoor dat de leerkracht direct kan handelen binnen dezelfde les.
Verhoogde motivatie.
De leerlingen zijn door het gebruik van Snappet enorm gemotiveerd om te rekenen. In het begin was het gebruik van de tablet de reden van deze motivatie. Dit ebte na enkele dagen/weken weg, doordat de kinderen door hadden dat de lesstof niet anders was dan uit het boek. Echter zorgde vervolgens de 'directe feedback' voor een nieuwe (en blijvende) motivatieboost. De kinderen zien dat ze vooruit gaat en zich ontwikkelen en dit zorgt voor intrinsieke motivatie. Deze motivatie zorgt ervoor dat de kinderen meer betrokken zijn, meer sommen maken en uiteindelijk ook beter gaan presteren.
Ook bij de leerkrachten is een verhoogde motivatie waargenomen. Het lesgeven met Snappet is leuk en makkelijk. Je hoeft niet na te kijken, maar je hebt wel meer inzichten. Het gerichter handelen, instructie geven en analiseren maakt het lesgeven waardevoller.
De lesstof is adaptief. Het past zicht aan op het niveau van de leerling.
De lesstof van Snappet heeft de mogelijkheid om zich aan het niveau van de leerling aan te passen. Hierdoor kan iedere leerling op zijn of haar eigen niveau werken.
De leerkracht (en uiteindelijk ook de leerling) werkt bewuster met de onderliggende leerdoelen.
Snappet heeft de vakgebieden opgedeeld in leerdoelen. Per leerjaar zijn verschillende doelen vastgesteld en Snappet biedt de mogelijkheid om hier gericht mee te werken. Per individu is het mogelijk om een (ander) leerdoel klaar te zetten, zodat iedereen gericht aan het werk is.
Interessante links:
- In opdracht van Kennisnet heeft Universiteit Twente een onderzoek gedaan rondom de effecten van snappet binnen het (reken)onderwijs.
De effecten van Snappet onderwijs (Kennisnet)
- Inge Molenaar, universitair docent onderwijswetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen, onderzocht drie jaar lang wat de effecten zijn van Snappet in het primair onderwijs. Eén van de conclusies is dat niet alleen leerlingen baat kunnen hebben bij het werken met adaptieve leermiddelen, maar leraren ook.
Adaptief onderwijsplatform ondersteunt leraar (Kennisnet)
- Rekenen is één van de 9 vakken die via Snappet gegeven kunnen worden. In hun novembereditie besteedt vakblad JSW aandacht aan Snappet Rekenen: “De Snappet-gebruikers die ik heb gesproken, zijn enthousiast over de informatie die zij uit het dashboard van Snappet kunnen halen. Met name het leerlijnoverzicht, de doelen daarbinnen en de informatie over de beheersing van de rekendoelen geven veel inzicht.”
Snappet Rekenen in vakblad JSW